My Diet Program

LilySlim Weight loss tickers

Saturday, September 15, 2012

Spicy Mutton with Red Sauce

Assalammualaikum w.b.t dan salam sejahtera.. 

harini aku bermalas-malasan sambil tgk citer hindustan GURU..  cerita yang menarik dan byk teladan.. dah dua kali aku tgk citer ni tp tak bosan walaupon lagu dia tak brape best.. hehehheh.. jalan citer dia menarik dan yang penting ada aishwarya rai.. sambil-sambil aku tgk citer ni.. aku study law dan reneh kambing.. kasi daging nyer empuk.. 
lebih kurang 2 jam lebih gak lar aku reneh.. 

harini ni aku buat recipe campak2 je.. hehehhe.. janji sedap.. jom tgk recipe nyer!!

SPICY MUTTON WITH RED SAUCE
bukan main panjang lagi nama dia kan!! ahaks!!!

1kg kambing
3 sudu besar minyak zaitun
3 sudu minyak masak
1 batang serai (kisar)
2 biji bawang besar (kisar)
5 ulas bawang putih (kisar)
2 inci halia (kisar) 
2 biji bunga lawang
1 batang kulit kayu manis
5 biji pegaga
5 biji cengkih
1 sudu teh jintan manis 
1 sudu teh biji ketumbar
3 sudu besar rempah sup
2 sudu besar serbuk cili babas (klu nak pedas letak lebih)
1 sudu besar tepung jagung
2 sudu besar pewarna merah
1 sudu teh sebuk lada hitam
 penambah perisa
garam


cara-cara nyer senang aje.. 

 reneh kambing sampai empuk, bila dah empuk ketepikan.. 
jgn buang air rebusan tu yer.. :)

lps tu tumis bawang besar + bawang putih + halia + bunga lawang + kulit kayu manis + pegaga + cengkih + jintan manis + biji ketumbar..
bila dah naik bau wangi, masukkan rempah sup + serbuk cili + air rebusan 1 senduk.. masak sampai garing dan wangi.. 

then masukkan kambing dgn air rebusan sekali.. biar sampai mendidih.. lastly, masukkan lada hitam + garam + penambah perisa.. bancuh tepung jagung dgn air dan mskkan sikit2 smpai habis.. tambah pewarna merah.. dah siap!! 
hias lar ngn bwg goreng, daun sup n bwg kasi seri sikit hidangan kta..


yummm yummm... sedap bangetttttt... mkn ngn roti perancis mmg mabelessss!! ngn nasi panas pon sedap.. hirup lak sumsum dia.. perrrgghhh!!! lemak2 gitu.. tp bagi aku roti lagi mantop!! HOT RECIPE!!


No comments:

Post a Comment